Heeft u dringend woonruimte nodig? Dan kunt u urgentie aanvragen voor een huurwoning.
Voorwaarden aanvragen urgentie
• U woont minimaal 1 jaar in West-Friesland. Als u niet in West-Friesland woont is het alleen mogelijk als u mantelzorg in de regio West-Friesland geeft of ontvangt.
• U staat ingeschreven als woningzoekende bij Woonmatch West-Friesland.
• Uw inkomen is lager dan € 44.655 (prijspeil 2021).
• Uw woonprobleem is buiten uw eigen schuld ontstaan.
Bijvoorbeeld door:
• medische redenen (bijvoorbeeld noodzaak gelijkvloers wonen of mantelzorgbehoefte)
• sociale problemen (bijvoorbeeld huiselijk geweld)
• relationele reden (bijvoorbeeld een echtscheiding)
• financiële omstandigheden (bijvoorbeeld werkloosheid)
Aanvragen
De aanvraag kost € 54,61 (prijspeil 2021).
Klik hier om urgentie aan te vragen.
Regeling spoedzoekers
Als u niet in aanmerking kunt komen voor urgentie, is er ook nog de mogelijkheid om u aan te melden als spoedzoeker bij Woonmatch West-Friesland.
Uitgebreide informatie over het aanvragen van de status van spoedzoeker vindt u op de pagina ‘Veelgestelde vragen’ van de website Woonmatch West-Friesland.
Wie beslist over het geven van urgentie?
De beslissing over urgentie wordt gemaakt door de Regionale Urgentiecommissie. Deze commissie bestaat uit 3 gekozen leden, een voorzitter en een secretaris. Ze komen iedere drie weken bij elkaar om de aanvragen te bespreken. Binnen 2 weken na de bespreking ontvangt u schriftelijk bericht of u de urgentie wel of niet krijgt.
Wat houdt urgentie krijgen in?
U krijgt één woning toegewezen in de gemeente waar u woont. Als u deze niet accepteert vervalt de urgentie. Het kan zijn dat u om bepaalde redenen in een andere plaats wilt wonen. Dit moet onderbouwd worden door een sociaal of medisch deskundige. Dit geeft u door via het aanvraagformulier.
Heeft u vragen?
U kunt contact opnemen met de secretaris van de Regionale Urgentie Commissie, Jacqueline Gutter, telefoonnummer 0229 25 22 00 of per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Meest gestelde vragen
1. Als ik urgentie heb gekregen, wat moet ik dan doen?
U krijgt één woning toegewezen in uw huidige gemeente. Als u deze niet accepteert vervalt de urgentie.
2. Mag ik een woning weigeren?
Nee, als u urgentie heeft, mag u geen woning weigeren. Als u een passende woning weigert, vervalt de urgentie.
3. Ik woon in Breda, maar mijn ouders en tante wonen hier. Kan ik dan urgentie aanvragen?
Nee, u woont nu niet in West-Friesland en kunt dus geen urgentie aanvragen.
4. Als ik urgentie krijg, krijg ik dan het geld voor de aanvraag terug?
Nee, u krijgt geen geld terug.
5. Ik sta 6 jaar of langer ingeschreven als woningzoekende. Kan ik nog urgentie aanvragen?
Ja, dat kan.
Vergaderdata Regionale Urgentiecommissie
2021
Uiterlijk digitaal aangevraagd: | Vergaderdatum |
1 januari | 11 januari |
22 januari | 1 februari |
12 februari | 22 februari |
5 maart | 15 maart |
26 maart | 6 april (di i.v.m. Pasen) |
16 april | 26 april |
7 mei | 17 mei |
28 mei | 7 juni |
18 juni | 28 juni |
9 juli | 19 juli |
30 juli | 9 augustus |
10 september | 20 september en i.v.m. vakantie extra vergadering 27 september |
1 oktober | 11 oktober |
22 oktober | 1 november |
12 november | 22 november |
3 december | 13 december |