Toegankelijkheid

‘Bemoeizorg’ binnen Stede Broec

‘Bemoeizorg’ binnen Stede Broec werpt z’n vruchten af

In de gemeente Stede Broec wordt door Ons Stede Broec hard gewerkt aan het vergroten van de onderlinge verbinding tussen bewoners. Zo zijn er bijvoorbeeld met succes twee buurtkamers actief. Ook de aanpak ‘Bemoeizorg’ maakt inmiddels grote stappen. Petra Haijes, bij Ons Stede Broec actief als maatschappelijk werker Volwassen en Senioren, vertelt hier graag meer over. “Hiermee richten wij ons op mensen zonder directe hulpvraag, maar waar wel zorgen over zijn”, zegt Petra. “Die zorgen kunnen van allerlei kanten komen. De politie, buren, familie, De Woonschakel. Maar ook van een ambulancemedewerker heb ik wel eens zorgen over iemand gehad.”

Scheefgegroeid

Petra ziet dat er zorgen worden geuit over allerlei zaken. “Over iemand die z’n huis niet meer op orde heeft of waarbij de tuin is verwilderd. Maar ook over mensen met verward gedrag. We krijgen soms meldingen over een overbelaste mantelzorger. Dus waarbij de ene partner steeds minder goed voor de ander kan zorgen. Als daar geen tijdige hulp bij komt, geeft dat onnodig zorgen voor de familie of naasten.” “Zodra een melding binnenkomt, gaan we bij de betreffende persoon langs en bellen aan, we maken eerst gewoon contact”, vervolgt Petra. “Samen met mijn collega Caby van de Steege pakken we alle meldingen op”. Ons Stede Broec probeert de hulp vaak laagdrempelig in te zetten, zoals het netwerk of de buren betrekken en aansluiten bij ‘t Stadsplein of een van de buurtkamers. De oplossing is vaak dichterbij dan gedacht. Beste bedoelingen Het aantal meldingen dat ze ontvangen is een hoopgevend signaal. “Bij de start hoopten we op 1 à 2 meldingen per maand. Daar zouden we al erg blij mee zijn. Nu krijgen we soms wel 6 à 7 meldingen per maand. Dat laat vooral zien dat mensen echt wel om een ander geven en zich oprecht zorgen maken. Dit doen mensen vanuit de beste bedoelingen.”

Anoniem melden

Petra hoopt vooral dat mensen zo snel mogelijk een melding van de zorgen maken. “Wacht hier niet maanden of jaren mee. Als wij preventief ons werk kunnen doen, kan dat een hoop ellende schelen. En melden kan anoniem. We houden de melder ook niet op de hoogte van de vorderingen. Privacy vinden wij erg belangrijk.”

bewonersverhalen bemoeizorg intro

Deel deze pagina

Contact

De Woonschakel Westfriesland
Randweg 11a
1671 GG Medemblik

Postbus 72
1670 AB Medemblik

Kantoor Bovenkarspel
Middenweg 5
1611 KP Bovenkarspel

0227 54 54 54
(ook voor spoed buiten kantooruren)

E-mail: info@dewoonschakel.nl

IBAN: NL96 BNGH 0285 0336 11

Volg ons

Storingen

CV-installaties, warmtepomp, WTW-units, MV-boxen, rook- en COmelders en zoninstallaties

Energie Service Noord West (ESNW)
0227 54 95 30

Verwarming Rigtershof, Grootebroek

Schouten Techniek
0229 29 15 00

Verwarming Koggenlandhuis, Midwoud

Schermer Installatietechniek
0227 54 95 80

Powered by Chapel Media