Huismeester
- Aanspreekpunt voor de bewoners en bezoekers.
- Het signaleren van technische storingen en gebreken in de gemeenschappelijke gedeelten van het woongebouw. Deze storingen worden doorgegeven aan de gebouwenbeheerder van De Woonschakel (voor zover deze zelf niet opgelost kunnen worden). In de appartementen verricht de huismeester geen onderhoud.
- Het begeleiden van toeleveranciers en onderhoudsbedrijven voor het verrichten van werkzaamheden en de controle hierop.
- Het controleren of opgedragen schoonmaakwerkzaamheden aan derden naar behoren worden uitgevoerd en het eventueel corrigeren daarvan.
- Het ordelijk en netjes houden van het gebouw.
- Bewoners en bezoekers aanspreken op regels als blijkt dat deze worden overtreden of genegeerd.
- Het signaleren van overlast en hierover communiceren met de woonconsulenten van De Woonschakel.
Nieuwe huismeester
Vanaf maart 2024 heeft De Woonschakel een nieuwe huismeester voor de woongebouwen binnen de gemeenten Stede Broec, Opmeer en Obdam: Wim Immink. Deze beslissing is genomen nadat de andere huismeester, Ed Wouda, aangaf niet langer genoeg tijd te hebben om voldoende aandacht aan alle gebouwen te kunnen geven. Dit komt voornamelijk door een gebrek aan tijd om bepaalde gemeentes te bereiken. Wim is heel enthousiast om deze rol op zich te nemen. “De keuze om huismeester te worden bij De Woonschakel was voor mij niet heel lastig. Hiervoor heb ik ruim 3 jaar badkamers, toiletten en keukens gerenoveerd bij De Woonschakel, maar in mijn vorige functie miste ik het directe sociale contact met de bewoners,” vertelt Wim.
Divers en afwisselde
Wim vertelt enthousiast over de meer afwisselende en sociale aspecten van zijn nieuwe positie. “Mijn werk als huismeester is heel divers en afwisselend; geen enkele dag is hetzelfde. Ik zit nooit stil en ga van hot naar her. Mijn dagen zijn gevuld met het beheren van woongebouwen en het beantwoorden van vragen van de bewoners. Het helpen van bewoners met hun klachten en problemen geeft mij veel voldoening.” In de toekomst streeft Wim ernaar een herkenbaar en benaderbaar persoon voor de huurders te zijn. “Ik hoop dat zij een goed gevoel hebben bij mij en mij aanspreken voor hulp of ondersteuning. Ook wil ik de leefbaarheid voor de huurders leuker en aantrekkelijker maken,” vertelt Wim.
Vaste route
“Sinds ik huismeester ben, heb ik een heel andere kijk op De Woonschakel gekregen. Door de andere samenwerking met mijn collega’s heb ik meerinzicht gekregen in wat er binnen De Woonschakel speelt.”
“Hoewel er nu nog geen vaste route is voor mijn dagelijkse werkzaamheden, is er wel een vaste routine in ontwikkeling. Omdat ik meerdere gemeentes bedien en de grotere panden wekelijks bezoek, ben ik bezig een planning te maken zodat ik zoveel mogelijk in alle panden kan komen. Deze planning staat al in grove lijnen.”